Hvad er Osteopati?

Hvad er Osteopati

Lad os begynde med definitionen

Definitionen af ​​osteopati ifølge den europæiske konvention for osteopati i Bruxelles i 1987:
Osteopatisk medicin er en videnskab, en kunst og en filosofi afledt af sundhedsvæsenet, der understøttes af udvidelsen af ​​videnskabelig viden. Filosofien omfatter begrebet enhed af den levende organisme som struktur og funktion. Dens kunst er anvendelsen af ​​dens begreber til medicinsk praksis i alle dets grene og specialiteter . Dens videnskab omfatter blandt andet adfærdsmæssige, kemiske, fysiske og biologiske viden i forbindelse med etablering og vedligeholdelse af sundhed samt forebyggelse og afhjælpning af sygdomme. “

Opfundet af den amerikanske læge AT Still i 1874, Osteopati er en manual og holistisk terapeutisk fremgangsmåde bestående af  forebyggelse, diagnosticering og manuel behandling af dysfunktioner i mobiliteten af væv, der kunne ændre helbredstilstanden.

Osteopati er helbredende og forebyggende : Du kan besøge din osteopat, mens du er i smerte, mellem kriser, hvis du lider af kronisk smerte, ubehag eller sygdom eller endda kommer i forebyggelse, hvis dit erhverv eller sport er en hyppig kilde til problemer .

Osteopateten vil udspørge sin patient detaljeret om problemet, men også om dennes livsstil og sygehistorie, og  vil derefter udfører medicinske og osteopatiske tests for at finde årsagen til problemet.

Derfor vil konsultationsformålet ikke kun være at behandle smerten, men også for at forhindre det i at komme tilbage.

Der behandles ud fra 3 grundlæggende principper

• Enhed for at være og sammenhæng mellem de forskellige kropsdele s
• Strukturen regulerer funktionen og omvendt
• Kroppen har i sig selv midlerne til at bekæmpe sygdom
• Arterienes regel

Væsenets enhed og sammenhængen mellem de forskellige kropsdele:
Alle dele af kroppen er forbundet med bindevæv og fasciae, vener, arterier og lymfesystem , nervøse, endokrine og immunsystemer … men kroppens sundhed er også uadskillelig fra den følelsesmæssige og mentale tilstand.
Et af de osteopatiske begreber er således at have en systemisk tilgang: at se hver patient som helhed og ikke kun hans / hendes sygdom eller symptom.

T han struktur regulerer funktion og omvendt:

Hver kropsstruktur overvågning en fysiologisk funktion, og denne funktion opretholder strukturen. For eksempel sikrer skelettet og musklerne støtte og mobilitet hos de forskellige organer og systemer, og disse sikrer den sunde funktion af knoglevæv .
Osteopateten vil bestræbe sig på at give maksimal mobilitet til de forskellige væv, frigive strukturen og forbedre funktionen.

Kroppen har i sig selv midlerne til at bekæmpe sygdommen
Den menneskelige krop har mange systemer til reparation, regulering, forsvar, tilpasning og kompensation, hvilket tillader homeostase : Den reguleringsproces, hvormed kroppen opretholder sine konstanter: temperatur, hydrering, blodtryk, pH …
Her vil Osteopaten, bruge hendes hænder til og hjælpe med at finde balancen.

T han regel af arterien:
Det er nødvendigt med en vascularisering, så informationen og næringsstofferne fra kosten , iltet og alle vores kemiske budbringere (hormoner …) kan sendes og bruges korrekt .
Ved at behandle mobilitetsdysfunktionen er blodstrømmen optimal og hjælper kroppens naturlige helingsproces.

Den funktionele lidelse

Det er en medicinsk tilstand, der forringer den normale funktion af en kropslig proces, men hvor hver del af kroppen ser helt normal under undersøgelse, dissektion eller endda under et mikroskop. Dette står i kontrast til en strukturel lidelse (hvor en del af kroppen kan ses som unormal) eller en psykosomatisk lidelse (hvor symptomer skyldes psykisk eller psykisk sygdom) .
For eksempel: Du har rygsmerter, migræne eller smertefulde perioder, men under medicinsk undersøgelse og test virker alting normalt.
Osteopati, der arbejder for at opnå en tilfredsstillende ligevægtstilstand, reducerer skaden for funktionelle lidelser enten ved at eliminere deres årsag eller ved at reducere deres påvirkning over tid.

Fordel
Osteopateten har til rådighed et komplekst udvalg af behandlingsteknikker , så behandlingen er tilpasningsbar til alle og personliggøres : Osteopati kan sørge for alle, uanset alder, køn, aktivitet, tilstand eller livsstil på grund af sin brede vifte af teknikker. Det er en smertefri og ikke invasivbehandling.

Konklusion

Osteopati forbinder og behandler hele kroppens forskellige områder og væv, uanset mængden af ​​smerte eller ubehag . Du vil altid få en global behandling, afhængigt af dine forventninger, livsstil, medicinske tilstand og baggrund. Målet er at genskabe kroppens balance og funktion og gøre alle strukturer bevægelige, frit i forhold til hinanden.
Normalisere blodcirkulationen og derved stimulere kroppen til at genvinde sin normale funktion og helbrede sig selv.

Det anbefales også at besøge din osteopat en eller to gange om året for at forhindre et problem at blive værre eller vedvarende: alle har svage zoner afhængigt af medicinsk historie, tidligere skader, bivirkning af langtidsbehandling af lægemidler, faglige og sportslige begrænsninger, forurening…
En osteopat er uddannet til at foretage en diagnose og arbejde i samarbejde med andre sundhedspersonale.