Behandling af hovedpine

Hovedpine og migræne

Hovedpine er et af de mest almindelige nervesystemforstyrrelser: WHO vurderer, at halvdelen af ​​den voksne befolkning har haft mindst en hovedpine i det forløbne år.

Hovedpine af primær oprindelse (som ikke er sekundær til et andet sundhedsproblem) er hovedsageligt inddelt i to grupper: spændingshovedpine og migræne. I disse to grupper finder vi også forskellige oprindelser.

Spænding hovedpine

De er præget af følelsen af ​​tryk omkring kraniet, “i bandage”, der beskrives som en spænding, der kommer fra nakken og går op i kraniet, og ofte forbundet med hals og / eller skuldre smerter. Der er ofte en sammenhæng med stress, angst, mangel på søvn eller overarbejde.

Migræne

Ofte opstår i ungdomsårene, og oftere hos kvinder end hos mænd, det er et sæt symptomer, herunder hovedpine. Beslaglæggelser påvirker ofte kun den ene side af hovedet, er progressive i udseende, nogle gange pulserende, øget indsats, udsættelse for lys eller støj. De er også udsat for hormonelle ændringer (ungdomsår, prævention, graviditet, overgangsalder …) og kan ledsages af kvalme eller endda opkastning.

Blandet hovedpine :
Disse er hovedpine, hvor vi vil finde symptomerne på spænding hovedpine og migræne, hvilket er ret almindeligt.

Osteopati og hovedpine

Uanset hvilken type hovedpine der begynder med osteopati-sessionen med en fuldstændig forhør, vil osteopatet udføre en række tests for bedre at identificere årsagerne til smertens funktion og finde områder med nedsat mobilitet.

Tap af mobilitet og spændinger i kraniet, nakke, ryg, skuldre eller bækken vil ofte blive fundet. Som i osteopati er princippet at behandle området ved årsagen til problemet, vær ikke overrasket, hvis den praktiserende læge begynder at behandle et område langt væk fra det smertefulde sted. Hver session er fuldstændig personlig, så hver behandling er anderledes.

Oprindelsen af ​​hovedpine

Traumatisk:

Hovedpine kan komme fra traumer, selv gamle. For eksempel, whiplash , som ofte påvirker basen af ​​kraniet og livmoderhvirvlerne , efter en bilulykke. Selv år senere, hvis ubehandlet, kan der konstateres betydelige mobilitetsrestriktioner i området , hvilket skaber spændinger på membranerne inde i kraniet, hvilket forårsager smerten.
En hjernerystelse kan også forårsage vedvarende hovedpine. Whe n hjernen rammer hjernens hulrum, kan det skabe spændinger i kranielle membraner og lås leddene i den cervikale eller kraniet. Ved at arbejde på det er blodcirkulationen forbedret, og kroppen kan reparere beskadiget væv og vende tilbage til normal funktion uden smerte.

Muskuloskeletale:

det vil sige at en blokering af leddene og en muskelspænding er ved smertens oprindelse. Dette gælder især spændingshovedpine. Det kan være en sammenknytning af tænder, en bevægelsesforstyrrelse i bækkenet, under ryggen eller rygsøjlen. Det vil da være nødvendigt at genoprette leddemobilitet til de steder, der har brug for det mest, hvilket vil reducere kompenserende spændinger i livmoderhalskæden og kraniet.

Vaskulær:

Dette er ofte tilfældet med migræne. Mekanisk begrænsning kan påvirke indtræden eller udgangen af ​​blod i bunden af ​​kraniet. Resultatet er pulserende migræne, eller følelse af heavi ness. Denne type migræne kan også give smerter omkring eller bag øjet.

Hormonal:

Dette er også ofte tilfældet med migræne hos kvinder. Smerter opstår normalt under ungdomsår og afhænger af perioden . Det kan ændre sig afhængigt af brug af præventionsmidler, graviditet og overgangsalderen . Der er ofte en genetisk del, og vi finder flere kvinder der lider af det i moderlinjen. I osteopati frigør vi strukturerne i forbindelse med udskillelsen af ​​kvindelige hormoner. God ledemobilitet og blodcirkulation er afgørende for at genbalancere hormoncyklusen og reducere migræne.

Neurologisk:
En blokering i nakken kan komprimere en cervikal nerve og give hovedpine. Dette er f.eks. Tilfældet i Arnolds neuralgi: Arnolds nerve er afledt af den anden livmoderhalsrød (C2). Det innerverer halsens dybe muskler og virker på to niveauer: På motorniveauet (mobilitet i nakken) og på det sensoriske niveau (giver mulighed for at føle hovedbunden). Smerterne vil være overfladiske og kun på den ene side, fra bunden af ​​kraniet til panden. Den headhache vil blive lindre ved behandling af mobilitet begrænsning tryk- nerven.

Stress:

kronisk stress kan påvirke hele kroppen og ubalance hormonelle og immunsystemer eller forstyrre blodtrykket. Mangel på søvn eller psykisk traume er også vigtige stressorer. Spændinger findes ofte i kæberne (sammenknæbning af tænder) eller omkring membranen (hovedpusten af ​​åndedræt, som adskiller thoraxen fra underlivet) eller i skuldrene. Der kan også være mavesmerter eller brysttæthed, hjertebanken … Osteopati kan hjælpe med at reducere de fysiske tegn på stress, hvilket muliggør bedre styring af årsagen. Udover behandling kan praktiserende læge give stresshåndteringstips, for eksempel ved at arbejde på vejrtrækning.
– Infektiøs: En infektion i en sinus kan give hovedpine på den ene eller begge sider, over, under eller bag øjnene. Hvis oprindelsen er et problem med bevægelse af kraniet eller dets væv, så kan bihulebetændelsen blive kronisk, og hovedpine sætter sig ned.Cranialteknikker kan forbedre sinusdræningen, så kroppen kan slippe af med infektionen.

Lad os se nogle eksempler

En patient har nakkesmerter og hovedpine i årevis.

Under forhørelsen finder vi en graviditet og fødsel, der falder sammen med begyndelsen af ​​smerte. Der er også regelmæssige gener i bækkenet og nedre ryg. I dette tilfælde vil behandlingen først bestå i at genoprette mobiliteten til bækkenets og nedre rygsvæv, så nakken ikke undergår spændinger nedenunder. Udvalget af cervikal bevægelse er forbedret, der er mindre spænding, så mindre smerte. Lokal behandling af livmoderhalskræft og kranium vil lukke sessionen.

En patient klager over hovedpine i forbindelse med arbejdsstress.

Der er ringe bevægelighed i membranen (hovedpusten i ånden). Ved at trække vejret mere effektivt efter sessionen formindsker spændingerne i nakke og skuldre, og hovedpine falder.Efter at have arbejdet lokalt på livmoderhalsen og kraniet, kan osteopaten give anbefalinger og øvelser for at reducere virkningerne af stress.

En studerende klager over migræne efter en lang revisionsperiode.

Under forundringen ser vi, at smerten øges, mens vi arbejder på computeren, og at han bærer briller, der ikke er blevet revideret i 3 år. De medicinske og osteopatiske test afslører hovedsageligt cervix mobilitetsbegrænsninger og muskelspændinger imødekommende syn. Behandlingen vil genoprette mobiliteten til kraniet og halshvirvelsøjlen, og patienten vil blive opfordret til at høre deres optiker for at kontrollere, at korrektionsniveauet af brillerne er tilstrækkeligt.