Nakkesmerter

Nakkesmerte er en almindelig årsag til konsultation hos osteopat

Det drejer sig om området omkring de 7 hvirvler i den menneskelige hals, fra bunden af ​​kraniet til den del, der går i overkroppen og skuldrene, kraniet, den viscerale del omkring halsen, skuldrene og resten af ​​rygsøjlen . En nakkesmerte kan have mange forskellige oprindelser, så osteopateten vil bede dig om at beskrive din smerte og udøve forskellige tests, for at give den mest mulige personlige behandling.

Uanset hvad du lider af, en identificeret lidelse eller ej, kan osteopati være til hjælp. Osteopateten er uddannet til at foretage en diagnose , så du behøver ikke besøge din læge før du kommer, men hvis du gør det eller hvis du består medicinske tests (røntgen, MR, scanning, blodprøve …), skal du sørge for at bring resultaterne med dig.

Låst hals – torticollis

Typisk sker det om morgenen, mens du vågner op, ofte efter en falsk bevægelse eller en dårlig sovesøvn. Det beskrives som en skarp smerte i nakken, med en stor begrænsning af mobiliteten. Det kan være tegn på en ubehandlet kronisk nakkesmerter, der bliver værre .
Det kan være umuligt at se lige frem, og smerten udløses selv ved små bevægelser.

Dette problem er faktisk et defensivt system: En kronisk nakkesmerte kan beskadige rygsøjlens led, så kroppen sætter enorme muskler spændinger for at reducere mobiliteten og forsøger at forhindre yderligere skade.

Denne spænding er imidlertid virkelig smertefuld og kan vare op til 3 uger uden behandling, med en stor risiko for tilbagefald.
Osteopateten vil primært genoprette mobiliteten lokalt, for at reducere smerten, så som sædvanligt komme til rodproblemet for at forhindre tilbagefald. Afhængigt af betingelserne vil der blive givet råd.

Piskesmæld

Den mest fælles hals trauma er piskesmæld, og kan være forårsaget af et chok, et fald, eller en ulykke (bilulykke, sport …). Det skyldes en pludselig fremadbøjning af nakken, efterfulgt af en hurtig forlængelse. Smerten er akut, med store muskelspasmer, og ofte spændingshovedpine. Den første og anden livmoderhvirvel (C1 og C2) er normalt de mest berørte, og det kan være oprindelsen af ​​spændinger på dura . Membranen er placeret langs ryggraden, fra bunden af ​​kraniet til sakrummet, så et piskesmæk kan let påvirke forskellige dele af ryggen. Spændingen på dura kan også generere problemer ved bunden af ​​kraniet, især på de tidsmæssige og occipitale knogler (rundt om øret og på bagsiden af ​​hovedet, hvor halsen starter).

Herniated disk – bestråling

Midt mellem de 33 hvirvler i den menneskelige rygsøjle, er en intervertebral disk med en central kerne. Hvis der er en ubalance i opdeling af tryk på en disk, vil kernen migrere og kan komme tæt på en nerverod, hvilket skaber en irritation af denne specifikke nerve. Irritationen kan være ansvarlig for forringet følsomhed (unormal følelse af berøring, temperatur …), smerte og ændre motiliteten.

Smerten beskrives ofte som skydning eller som elektricitet, og placeringen af ​​dette problem er en god indikator for segmentet af rygsøjlen impliceret. Osteopateten vil altid foretage en omhyggelig undersøgelse for at evaluere situationen, og medicinske og osteopatiske test vil muliggøre en god forståelse af de mekanismer, der fører til de nuværende symptomer.

En nerve kan være pinched og irriteret af mange andre grunde end en herniated disk, men behandling kan leveres enten eller.

Kæben og nakkesmerter

Et problem med dental okklusion ( vejen øvre og nedre tænder rører hinanden korrekt), kæbeknopper eller bruxisme (tænderslibning) kan påvirke halsen og skabe tæthed eller smerte.

Korrekt dental okklusion er afgørende for kropsholdning og mobiliteten af halsen: t her er en sammenhæng mellem muskler og fælles position i kæben, og muskler og fælles position af den øvre hals og occiput (bagsiden af hovedet tilslutning til rygsøjlen).

Stress kan også aktivere det sympatiske nervesystem , og være en vigtig faktor for store spændinger, en af ​​de muskler, der er ansvarlig for lukning af mund og masticate . Med tiden kan denne ubalance skabe smerte eller ændre bevægelsen af ​​kæben, hvilket fører til knusning eller bruxisme.

Kæben er også anatomisk meget tæt på den tværgående proces af den første cervical vertebra.
Denne form for problem kan kræve en tværfaglig støtte hos tandlægen eller ortodontisten.

Nakke og skuldersmerter

Hovedet og skuldrene forbindes gennem bunden af ​​kraniet, hvor manglende mobilitet kan påvirke begge, men også gennembiomekanik og forskellige muskler.

Nøglebenet er forbundet til halshvirvelsøjlen ved sternocleidomastoideius muskel, der forbinder de tidsmæssige og Nakkeben i kraniet (bagsiden og siden af hovedet), til brystbenet og kravebenet. Denne muskel er kraftig og spiller en vigtig rolle ibiomekanikken i de livmoderhalshvirvler, ved at dreje hovedet på den modsatte side af sammentrækningen .

Scalene er også vigtige muskler i området. De forbinder halsen med den første og anden ribben, meget tæt på kravebenet, og kan være ansvarlig for et thoraxudløbet syndrom (TOS ), en tilstand, hvor der er kompression i passagen fra den nedre nakke til armhulen . komprimeringen kan være på nerve eller blodkar, og symptomer kan forekomme i nogen del af overkroppen.

Skulderbladet på den anden side, er relateret til halsen oftest af to muskler af betydning: levator scapulae (bringer skulderbladet i en højere position), og trapezius (hovedsagelig hæve skulderbladet, samt trække den tættere til rygsøjlen og forårsager adduktion).Sidstnævnte er en meget stor og stærk muskel, der fungerer sammen med en bred vifte af andre muskler, der forbinder bunden af ​​kraniet med skuldrene og den lave ryg.
Begge disse muskler kan let påvirkes af stress eller psykisk traume og påvirker et stort område mellem halsen og skuldrene.

Nakkesmerte og hovedpine

Bunden af kraniet (nakkebenet) er direkte ledforbundet til halshvirvelsøjlen via den første og anden halshvirvel. Manglende mobilitet i disse samlinger vil skabe spændinger, hvad der kan mærkes som spændingshovedpine, en følelse af at have hovedet presset, som at have en for lille hjelm på. Det kan komme fra en periode med stress og træthed.

Nakke og rygsmerter:

Trapezius muskler går fra toppen af kraniet til D10, den 10. brysthvirvel, så en spændinger i denne muskel kan selv påvirke de fleste af rygsøjlen.
Da den naturlige kurve i nakken og bagenden er den samme, kan en lordose , en kompensation, fremstå for at holde balance og mobilitet.
Meningerne er de tre stærke membraner s , der er lavet af bindevæv, der omgiver hjernen og rygmarven . Den ydre membran,dura materen, indsætter i forskellige ben i kraniet, er tæt forbundet med leddet mellem bunden af ​​kraniet og den cervikale rygsøjle og ender i bækkenet og indsætter i krummebanen. Kirurgi, traume, tung medicin eller stress kan skabe spændinger på meninges og påvirke forskellige punkter i ryggen eller halsen.

Nakkepine med visceral oprindelse

Den forreste del af neck er i forhold til forskellige fascia (membranen omkring musklerne), den første del af luftveje og fordøjelseskanalen, hyoidbenet, cricoidbrusk og skjoldbruskkirtlen og parathyroidkirtlerne . Osteopatisk dysfunktion på dette område kan forårsage tæthed og smerte.

Deglutition (slukning) , phonation (taler) og respirations (åndedræt) funktion samt et hormonalt problem fra skjoldbruskkirtlen (især kvinder, især ved graviditet, fødsel eller overgangsalder) kan påvirke cervikal rygsøjlens mobilitet, og omvendt.

Facetter

Dette syndrom beskrives som en smertefuld degeneration af facetledene (de bageste led i mellem 2 hvirvler, fra C2 til S1). Det kan være et resultat af naturlig aldring, overtryk på grund af arbejdsplads eller sport, sygdom ved rygsøjlen eller et traume. I første omgang bliver bruskene tyndere eller endda forsvinder, så de to stykker knogler kommer i direkte kontakt og skaber over tidknoglesporer og fortykkede ledbånd , hvilket fører til betændelse og smerte.

Typisk udløses smerten ved langvarig stående stilling eller walking, retro eller lateral bøjning af ryggen. Mængden af ​​smerte er ikke direkte korreleret med mængden af ​​smerte.

En osteopat kan ikke bringe leddet tilbage til sin oprindelige tilstand, men kan forstå årsagerne under processen og øge bevægelsen af ​​de pågældende led og væv for at stoppe betændelsen.